• Cititorii renunță la carte în favoarea social media sau a rezumatelor generate automat.
  • Dacă delegi A.I. să analizeze textul, pierzi bucuria profundă a întâlnirii cu limbajul.
  • Cititul, odată ritual zilnic, trece printr-o schimbare de paradigmă digitală.
  • A.I.-ul poate fi ghid, dar scurtăturile reduc profunzimea și emoția lecturii.
  • Doar 54% dintre americani au citit o carte în 2023; în Coreea e 43%, România 30%.

Astăzi, modul în care citești tu concurează cu felul în care Inteligența Artificială „parcurge” cărțile. Cititul, odinioară un ritual zilnic și un act de formare personală, trece printr-o perioadă delicată. Ne poate afecta A.I.-ul obiceiurile de lectură și felul în care ne bucurăm de povești și cunoștințe?

Cum schimbă Inteligența Artificială felul în care citim o carte?

Este o dezbatere vie legată de ajutorul și piedicile pe care folosirea inteligenței artificiale le creează. Naomi S. Baron, profesoară la American University, avertizează public că inteligența artificială accelerează declinul lecturii reale. Diminuează motivația și capacitatea de lectură autentică la toate vârstele. Statisticile din SUA, Marea Britanie și Coreea arată scăderi dramatice ale cititului de plăcere și apariția „cititorilor depășiți”—adulți care au renunțat la obiceiul lecturii, tot mai des în favoarea social media sau a rezumatelor generate automat.

Cercetările relevă că, delegând A.I.-ului sarcini de lectură și analiză, pierzi nu doar deprinderile cognitive, ci și bucuria profundă a întâlnirii cu limbajul, personajele și sensurile. Asta pune în pericol chiar sensul uman al literaturii. Cititul, cândva ritual zilnic sau chiar act de formare personală, trece acum printr-o schimbare de paradigmă. Copiii, adolescenții și adulții citesc mai puțin, motivați să câștige timp sau stimulați să recurgă la instrumente digitale care promit eficiență maximă.

Recomandări

VIAȚĂ VEȘNICĂ ÎN CLOUD
YOUTUBE ELIMINĂ DEEPFAKE LA CERERE
ȘTIINȚA PRINDE ARIPI

Naomi S. Baron, lingvist și cercetătoare în impactul tehnologiei asupra lecturii, trage semnalul de alarmă: „A.I.-ul nu doar schimbă felul în care citim, ci ne știrbește, treptat, dorința de a mai citi pe cont propriu”.

Cât de gravă se anunță schimbarea pe care o aduce Inteligența Artificială?

Este clar acum faptul că atunci când transformi lectura în eficiență, pierzi profunzimea și emoția. Baron observă: „Azi poți să parcurgi un roman doar citind sinteza generată de AI. Dar astfel de scurtături mută accentul de pe experiență pe rezultat, reducând creșterea personală ce vine din identificarea cu personajul”.

Programe ca BooksAI, BookAI.chat sau Blinkist preiau analiza, rezumă și „compară” automat. Studenții și cercetătorii sunt tot mai tentați să folosească A.I.-ul pentru sumarizare ori review-uri, fără a mai intra direct în contact cu textul original. Dar Inteligența artificială poate să fie un partener în acest parcurs. Dacă îți dai seama că inteligența artificială poate să funcționeze ca un ghid.

De fapt și statisticile ascund paradoxuri. Doar 54% dintre americani au citit o carte în 2023. În Coreea de Sud, procentul e 43%, față de aproape 87% în 1994. Iar în România ni se tot repetă acel 30% chiar sub în ceea ce privește cititorii unei cărți în ultimul an. În schimb anuarul statistic îți oferă o altă perspectivă. Scăderile se manifestă mai ales în ceea ce privește facilitățile, numărul bibliotecilor, numărul editurilor. Crește însă permanent numărul publicațiilor ca și tirajele.

Numărul bibliotecilor a scăzut mereu în România ultimilor ani, de la 8.458 în 2021 la 8.372 în 2022 și 8263 în 2023. În timp ce numărul de utilizatori a crescut de la 2.127.000, în 2021, la 2.419.000 în 2023. Cel mai rău este afectat numărul bibliotecilor specializate și școlare. ca și în ceea ce privește bibliotecile publice cu scădere de la 2034 de unități din 2020 la 1914 în 2022 dar cu o creștere de la 761 de mii de persoane ca utilizatori la 815.

Bibliotecile școlare și cele publice fiind responsabile pentru pentru 80-90% din numărul total de utilizatori activi ai bibliotecilor. Asta îți arată că lectura reală nu de Inteligența Artificială trebuie să se teamă ci de dezorientarea și dezinteresul autorităților în domeniu.