- Un nou dispozitiv recreează senzațiile tactile pe un ecran plat.
- Poți „simți” materiale precum pielea sau hainele cu o acuratețe de peste 80%.
- Degetarul are grosimea unei foi de hârtie și cântărește sub un gram.
Sylvia Tan, doctorandă la Northwestern University, a creat un degetar digital. Când îl porți și atingi un ecran, simți texturi reale ca pielea sau cordul. Este primul dispozitiv care atinge „rezoluție umană” în feedback haptic.
Ce face atât de special acest dispozitiv portabil?
Dispozitivul este subțire cât o foaie de latex și are încorporate micro-noduri ce vibrează de până la 800 de ori pe secundă. Aceste vibrații sunt atât de precise încât pot simula textura unor materiale precum cordul, pielea sau plasă sintetică. Acesta e un salt față de tehnologiile vechi, care aveau o rezoluție tactilă slabă – echivalentul vizual al unei imagini pixelate. Datorită densității nodurilor, utilizatorii pot distinge materialele cu o acuratețe de 81%. Până acum, astfel de dispozitive erau prea voluminoase și imprecise pentru a fi utile zilnic.
Cum poate fi folosit acest dispozitiv în viața de zi cu zi?
Dispozitivul e atât de ușor – sub un gram – încât poate fi purtat fără să-ți distragă atenția sau să îți afecteze mișcările. Poți face activități zilnice purtându-l. Pentru persoanele cu deficiențe de vedere, poate deveni un ghid tactil: le va permite să simtă hărți, text tradus în braille direct de pe ecran sau să localizeze butoane pe electrocasnice cu touchscreen. Iar în comerțul online, vei putea „atinge” produsele direct de pe ecran. Practic, aduce simțul tactil în digital.
Ce aplicații industriale ar putea avea această tehnologie?
În robotică medicală, tehnologia poate fi revoluționară. De exemplu, în chirurgia asistată robotic, cum e cazul robotului Da Vinci, chirurgul simte forța, dar nu și textura sau unghiul precis. Cu această tehnologie, medicul ar putea simți exact cum reacționează țesutul la mișcările sale. Asta poate reduce erorile în operații delicate. Sylvia Tan spune că dispozitivul este „haptic transparent”, adică poți simți în continuare obiecte reale în timp ce porți dispozitivul. Cercetările continuă, dar aplicațiile sunt nelimitate: educație tactilă, realitate virtuală, gaming sau chiar artă digitală.
