- Lockheed Martin dezvoltă o versiune a avionului de luptă F‑35 care va putea opera atât cu pilot uman la bord, cât și în mod complet autonom.
- Versiunea autonomă a F-35 se bazează pe tehnologii avansate, cum ar fi Inteligența Artificială.
- Implementarea capabilităților autonome va începe cu pachetul de modernizare Block 4+.
Lockheed Martin anunță dezvoltarea unei versiuni autonome a avionului de luptă F‑35, marcând un pas major în inovația aviației militare. Noua variantă, programată să fie integrată în următorii doi până la trei ani, va putea opera atât cu pilot uman la bord, cât și complet autonom, în funcție de cerințele misiunilor, potrivit surselor recente, scrie Business Insider.
Advertisment
Această evoluție transformă F‑35 Lightning II într-un sistem flexibil de generația a cincea, capabil să execute misiuni în spații aeriene foarte contestate fără intervenție umană directă. Proiectul se sprijină pe tehnologii avansate de inteligență artificială, materiale radar-absorbante de ultimă generație și sisteme electronice modernizate, dezvoltate în cadrul programelor clasificate Project Hydra și DARPA ACE (Air Combat Evolution). Astfel, avionul va putea fi folosit autonom în misiuni cu risc ridicat, cum ar fi atacuri în adâncimea teritoriului inamic sau operațiuni de război electronic, reducând pericolul asupra piloților.
Potrivit unei analize, versiunea autonomă va permite ca F‑35 să opereze fie cu un pilot uman capabil să ia decizii complexe și să adapteze misiunile în timp real, fie în mod complet autonom pentru misiuni predefinite cu risc sporit. Eliminarea necesității unei echipajeilor umane aduce beneficii suplimentare, printre care o autonomie de zbor crescută și spațiu suplimentar pentru combustibil sau senzori. De asemenea, avionul va interacționa în mod coordonat cu drone de tip Collaborative Combat Aircraft (CCA), cum ar fi XQ-58A Valkyrie sau Boeing MQ-28 Ghost Bat.
Implementarea capabilităților autonome va începe cu viitorul pachet de modernizare Block 4+, care include procesorul Tech Refresh 3, interfețe modulare A.I. și sisteme electronice reprogramabile. Pe lângă integrarea A.I., avansurile tehnologice includ noi materiale radar-absorbante pe bază de metamateriale pentru o stealth îmbunătățită.
Primele demonstrații de zbor semi-autonom sunt programate pentru sfârșitul anului 2026, iar testările operaționale sunt planificate pentru 2027, sub coordonarea U.S. Air Force Life Cycle Management Center. Deși nu a fost anunțată încă o achiziție oficială a acestei versiuni, Forțele Aeriene Americane consideră autonomia ca o capacitate esențială pentru conflictele viitoare în medii ostile.
Partenerii noștri