- Franța are prima autostradă din lume cu sistem wireless care încarcă mașinile electrice în mers.
- Sistemul oferă puteri de încărcare comparabile cu cele ale stațiilor rapide.
- Inițiativa e parte dintr-un efort european de reducere a dependenței de combustibili fosili.
O șosea capabilă să alimenteze vehiculele electrice în timpul deplasării? Pare science-fiction, însă în Franța a devenit realitate. Țara a deschis prima autostradă echipată cu un sistem de încărcare wireless dinamică, capabil să furnizeze energie mașinilor electrice aflate în mișcare.
Proiectul, denumit sugestiv „Charge as you drive”, a fost lansat pe autostrada A10, la aproximativ 40 de kilometri sud-vest de Paris. În spatele inițiativei se află un consorțiu condus de VINCI Autoroutes, împreună cu Electreon, VINCI Construction, Universitatea Gustave Eiffel și Hutchinson. În esență, este vorba despre o colaborare între infrastructură, tehnologie și cercetare aplicată.
După perioade extinse de teste în laborator – unde au fost verificate durabilitatea și compatibilitatea sistemului cu asfaltul – proiectul a intrat în faza de trafic real. În prezent, circulă deja pe această porțiune de 1,5 km un camion, o autoutilitară, un autoturism și un autobuz. Toate vehiculele sunt prototipuri monitorizate atent în condiții de trafic obișnuit.
Primele rezultate sunt încurajatoare. Sistemul inductiv a atins puteri de vârf de peste 300 kW și puteri medii de peste 200 kW, conform testelor realizate la Universitatea Gustave Eiffel. Pe hârtie, aceste valori sunt comparabile cu cele ale încărcătoarelor rapide staționare.
Bobinele montate sub carosabil creează un câmp magnetic care, interceptat de o bobină receptor montată pe vehicul, generează curent electric. Energia ajunge fie direct la motor, fie în baterie, astfel mașina se încarcă „din mers”, fără a fi nevoie să se oprească sau să se conecteze la priză.
Nu doar Franța experimentează această tehnologie. În Germania, un segment de 1 km pe autostrada A6, lângă Bavaria, va fi construit în vara anului 2025, folosind aceeași tehnologie Electreon în cadrul programului E|MPOWER. În Italia, proiectul „Arena del Futuro” testează același principiu pe o porțiune din Lombardia, iar Suedia și SUA derulează inițiative similare.
