- Raportul OECD arată că starea de bine digitală a copiilor depinde de sprijinul familiei, a școlii și societății.
- România se confruntă cu o rată ridicată a abandonului școlar și nivel scăzut al competențelor digitale în rândul adulților.
- Copiii care întâmpină dificultăți în lumea reală au risc crescut de a avea o utilizare problematică a mediului digital.
- 40% dintre copiii între 11 și 15 ani au prieteni cunoscuți online și comunică regulat cu aceștia.
70% dintre copiii de 10 ani au deja un telefon propriu, iar peste jumătate dintre adolescenți petrec 30 de ore săptămânal în mediul digital, arată un raport OECD. Nu poți controla tot ce face copilul tău, dar îl poți pregăti. Problema este că și părinții sunt nepregătiți. Doar 27.7% dintre români au competențe digitale de bază. Cu mult sub media UE.
Advertisment
Cum faci din spațiul Online un safespace pentru copilul tău?
Romulus Oprică, sociolog: „Cred că trebuie să pornim de la un adevăr simplu: pentru a ne autoreglementa, trebuie mai întâi să înțelegem fenomenul. Să le cerem copiilor să priceapă mecanismele social media înainte ca adulții să o facă este, evident, absurd.
Primul pas este ca noi, adulții, să ne educăm. Doar așa le putem oferi copiilor un mediu mai sigur. Vedem cum fenomenul fake news ne afectează puternic și pe noi: nu doar în alegeri, ci și în situații în care adulți în toată firea au pierdut sume mari de bani, fiind păcăliți de reclame sau filmulețe false. De aceea, educarea adulților trebuie să meargă în paralel cu educarea copiilor.
Așadar, prima categorie de adulți care ar trebui educată este, desigur, cea a profesorilor – de la grădiniță până la universitate. Este esențial ca ei să înțeleagă cum funcționează mecanismele social media și să realizeze că, la bază, vorbim despre un sistem de vânzări. În esență, social media este o platformă comercială.
„Pe social media, noi ne acordăm timpul unor companii care fac bussiness de pe urma noastră”
Romulus Oprică, sociolog: „Cel mai valoros lucru pe care îl oferim acolo este timpul. Prin timpul petrecut, le permitem advertiserilor să ne livreze reclame, iar platformelor să câștige bani. Social media nu este, în primul rând, un instrument de comunicare, ci unul de business. Acesta este primul aspect pe care trebuie să-l înțelegem. Abia apoi putem să le explicăm copiilor care sunt riscurile și cum să se ferească. Nu există o rețetă unică pentru toate familiile, dar câteva reguli minime sunt necesare: de pildă, telefoanele și materialele la care copiii au acces trebuie setate corespunzător vârstei lor.
În Uniunea Europeană, marile companii sunt obligate să respecte anumite reguli. Există, de exemplu, Digital Services Act, pe care UE încearcă să îl aplice și care este contestat în SUA. Motivul? În Statele Unite primează business-ul, pe când în Europa primează protecția cetățeanului.
Cum ar putea fi mai eficient controlul părinților pentru folosirea sigură ale acestor aplicații?
Romulus Oprică, sociolog: „Prin urmare, primul pas pentru părinți este să seteze dispozitivele, telefoane, tablete, laptopuri, conform vârstei copilului. Din păcate, mulți părinți le configurează pe modul „adult”, expunându-și astfel copiii la conținut pentru care nu sunt pregătiți din punct de vedere psihologic. Și, oricât ar încerca, părinții nu pot supraveghea copilul non-stop.
Există însă soluții accesibile, precum programele antivirus cu funcții de control parental. O companie românească a dezvoltat un astfel de produs recunoscut la nivel internațional, cu un cost de aproximativ 10 lei pe lună.
Dacă ne gândim, 10 lei înseamnă cât o înghețată. Ca părinți, ar trebui să fim dispuși să investim această sumă pentru a le oferi copiilor siguranța necesară și pentru a monitoriza activitatea lor pe platformele digitale. Suntem, totuși, într-o situație dificilă: dacă unui copil de peste 13 ani nu îi oferi un dispozitiv smart, riști să îl excluzi din grupul de prieteni.
Partenerii noștri