Tesla spune adio pieselor chinezești. Ce se întâmplă în culise

Tesla, Inc. a dat semnalul unei schimbări majore: producția sa din SUA nu va mai conține componente fabricate în China. Conform unui raport al The Wall Street Journal, CEO-ul Elon Musk le-a transmis furnizorilor să elimine treptat piesele chinezești și să le înlocuiască cu variante din alte regiuni, cu un obiectiv de 12-24 de luni.

Motive strategice: tarife, lanțuri de aprovizionare și presiune geopolitică

Decizia vine într­-un context mai amplu: războiul comercial SUA-China, tarife fluctuante și blocaje în aprovizionarea de semiconductori și materii prime esenţiale pentru vehicule electrice. Tesla spune că în ultimii doi ani şi-a intensificat achiziţiile în America de Nord tocmai pentru a reduce impactul acestor riscuri.

Mai mult: faptul că piesele chinezești sunt produse într-o regiune ce devine tot mai instabilă din punct de vedere geopolitic contribuie la decizia Tesla. În raportul WSJ se menţionează că Tesla caută alternative chiar şi pentru bateriile LFP (litiu-fier-fosfat), care până acum veneau în mare parte din China.

Impactul pentru industria auto şi pentru tine, ca viitor şofer de EV

Această mişcare are implicaţii dincolo de Tesla: pentru că și alte mari companii auto din SUA, precum General Motors, au început să solicite furnizorilor reducerea pieselor chinezești.

Pentru consumatori: în teorie, acest lucru ar putea însemna vehicule cu componente „mai americane”, dar și costuri de producţie potenţial mai mari sau modificări de disponibilitate dacă furnizorii trebuie să se reconfigureze. Pentru piaţa europeană, inclusiv România, schimbarea lanţurilor globale de aprovizionare poate avea efecte secundare: disponibilitate, preţ, ori influenţă asupra furnizorilor locali.

De ce contează totul acum

– Tesla îşi protejează business-ul de „shock-uri” comerciale: tarife, embargouri, întârziere de livrări.

– Accentul cade pe diversificare și relocare – adio „tot ce vine din China” în vehiculele americane.

– Este un semnal că lanțul global de aprovizionare auto intră într-o nouă fază: mai fragmentat, mai regionalizat, mai puţin dependent de o singură sursă.

– Pentru piaţa EV, semnifică faptul că preţurile, structura de cost și garanția de livrare devin tot mai influenţate de geopolitică decât de doar tehnologie.

În concluzie: Tesla nu face doar un tweak minor — ci modifică configuraţia fundamentală a producţiei globale. Dacă te gândeşti la un EV, la modul cum e făcut şi de unde vin piesele contează mai mult decât ai putea crede.

Exit mobile version