• Vehiculele electrice conectate pot fi folosite pentru spionaj cibernetic
  • Companiile chineze pot fi obligate să sprijine serviciile de informații
  • Guvernul britanic evaluează toate EV-urile, nu doar cele chinezești

Pe măsură ce viitorul transportului devine din ce în ce mai electric, o întrebare neliniștitoare începe să capete contur: cât de sigure sunt, de fapt, mașinile electrice în fața spionajului cibernetic și a atacurilor informatice?

De la date personale, la control complet

Mașinile electrice, în special cele produse de companii chineze, sunt supuse unui control tot mai intens din partea autorităților occidentale. Motivele nu țin doar de geopolitică, ci și de securitate informatică.

Mașinile moderne funcționează mai mult ca niște computere pe roți. Fiecare călătorie generează un set amplu de date: locație GPS, comportament de condus, setări personalizate, informații biometrice, chiar și preferințe muzicale.

Recomandări

VIAȚĂ VEȘNICĂ ÎN CLOUD
YOUTUBE ELIMINĂ DEEPFAKE LA CERERE
ȘTIINȚA PRINDE ARIPI

Toate aceste informații sunt adesea colectate și trimise către servere aflate, în unele cazuri, în jurisdicții străine.

Aceste date pot fi interceptate, analizate sau chiar folosite pentru a influența comportamente.

Un ecosistem global, dar fragmentat

Autoritățile din SUA, Marea Britanie și Uniunea Europeană au început să investigheze intens fluxurile de date generate de mașinile electrice importate. În special, îngrijorările se concentrează pe capacitatea producătorilor de a actualiza de la distanță software-ul mașinilor, deschizând potențial ușa pentru „kill switches”, supraveghere sau atacuri de tip ransomware asupra flotelor de vehicule.

Soluții? Da, dar cu costuri

Producătorii occidentali, precum Tesla, Volkswagen sau Renault, investesc masiv în securitatea software, criptarea comunicațiilor și dezvoltarea unor standarde proprii de „vehicul zero-trust”.

Însă aceste măsuri vin cu costuri de dezvoltare și întreținere mai ridicate, pe care consumatorii le resimt în prețuri.

Pe de altă parte, există și presiuni politice pentru impunerea unor standarde unificate la nivel european și nord-american, care să reglementeze nu doar infrastructura digitală a vehiculelor, ci și companiile ce au acces la aceste date.

Citește și