- Tesla pierde bani, iar viitorul companiei depinde de robotaxiuri
- Musk promite milioane de mașini autonome, dar începe doar cu 20
- Testele „FSD Supervised” rulează deja în Austin și San Francisco
Tesla a pierdut 20% din veniturile auto față de 2023. Compania e sub presiune, iar investitorii așteaptă livrări clare. Elon Musk promite că serviciul Cybercab va salva compania.
Advertisment
Totul depinde însă de situația globală și, mai ales, de efectele participării sale în deciziile administrației Trump.
De ce scade Tesla și ce legătură are politica?
Tesla a raportat venituri auto cu 20% mai mici decât anul trecut. Scăderea vine pe fondul cererii slabe și al scandalurilor din jurul lui Elon Musk.
Acesta conduce departament guvernamental numit „Eficiență”, în administrația Trump, și e criticat pentru tăieri bugetare masive. Asta a generat boicoturi și proteste împotriva Tesla, inclusiv în Europa.
În ciuda cifrelor slabe, Musk spune că Tesla „nu e pe marginea prăpastiei”. Dar acțiunile companiei sunt în scădere cu peste 40% față de vârful din 2024.
Ce este acest Cybercab și când ar trebui să fie lansat?
Cybercab este robotaxiul Tesla, o mașină fără volan sau pedale. Musk promite că serviciul va începe în Austin, Texas, în iunie.
Dar lansarea se va face cu Model Y, nu cu Cybercab. Doar 10–20 de mașini vor rula în „ziua 1”. Tesla testează deja serviciul „Full Self Driving Supervised” cu angajații în Austin și Bay Area.
Mașinile au șofer de siguranță și un ecran pentru pasageri. FSD nu e autonomie completă, ci un sistem care cere atenția șoferului. Musk spune totuși că milioane de mașini Tesla vor fi complet autonome în 2026.
Cât de realiste sunt promisiunile și care e contextul pieței?
Tesla concurează direct cu Waymo și Zoox, care rulează deja servicii autonome în SUA. Dar aceștia au testat ani de zile cu șoferi de siguranță, înainte să lanseze public.
Tesla sare direct la autonomie completă, deși FSD actual nu e recunoscut ca autonomie reală. Musk a spus anterior că vor exista 1 milion de robotaxiuri încă din 2020. Acum spune că vor fi 10 milioane „în câțiva ani”. Experții sunt sceptici.
Bryan Reimer, cercetător MIT, spune că „pot face un demo reușit, dar fără șofer e altă poveste”. În plus, Tesla nu are alte modele noi pe listă. Mașina „ieftină” a fost amânată, iar viitorul companiei pare legat exclusiv de autonomia promisă cu Cybercab.
Citește și
- Tehnologia românească Nemesis A.I. va fi integrată de americanii de la MSI Defense în sistemele anti-dronă și anti-rachetă
- Meta își intensifică eforturile de a elimina conținutul de tip spam de pe Facebook. Ce conturi sunt „pedepsite”
- CEO-ul Google DeepMind crede că A.I.-ul poate să devină la fel deștept ca noi. Alexandru Goga, expert A.I.:„Nu poate să ne înlocuiască peste tot, dar mă tem că tendința va fi însă acolo”
Partenerii noștri