• Tinerii din România petrec 6 ore pe zi pe telefon, arată Centrul pentru Jurnalism Independent.
  • 1/3 liceeni și 1/4 elevi de gimnaziu spun că stau peste 5 ore pe zi pe TikTok.
  • 22.8% dintre liceeni și 17.8% dintre elevii de Gimnaziu petrec peste 5 ore/zi pe Instagram.
  • În Marea Britanie, autoritățile testează interzicerea telefoanelor în școli.
  • Obiectivul Guvernului UK este ca tinerii să petreacă mai; puțin timp pe telefon.

Pe când Londra investește 100 de milioane de euro pentru cluburi de tineret și afterschool, România mai bifează o bornă negativă. Datele Centrului pentru Jurnalism Independent arată că adolescenții români petrec în medie 6 ore pe zi pe telefon. Deși Ministerul Educației promovează inițiative precum „Școala după școală”, aceste eforturi nu reușesc să-i țină departe de ecrane.

Cum se explică faptul că inclusiv în vacanțe copiii sunt atrași tot de ecrane?

Graziella Dan, psiholog: „Rămân totuși în online pentru că, unu, deja s-au obișnuit acolo, deja comunitatea lor este acolo. Doi, nu prea au unde să se ducă, adică avem aceste alternative, avem aceste inițiative – sportul pentru toți, școala după școală –, ele sunt totuși încă la început. Se pare că nu prea au fost atât de atractive pentru ei, se pare că altceva ar trebui făcut. Dar cu siguranță rămân în online pentru că așa sunt obișnuiți.

Pe de o parte, sunt obișnuiți pentru că acolo au găsit informația mult mai atractivă. Da, viteza cu care primesc volumul de date este enormă, incomparabilă cu ceea ce primesc în offline. Însă, dacă școala și părinții limitează accesul la telefon, practic le impun și le reduc norma zilnică. Însă copilul rămâne dependent emoțional de ecran”.

Recomandări

VIAȚĂ VEȘNICĂ ÎN CLOUD
YOUTUBE ELIMINĂ DEEPFAKE LA CERERE
ȘTIINȚA PRINDE ARIPI

Ce alte soluții avem pentru a-i atrage către relații autentice și activități offline?

Graziella Dan, psiholog: „Oricât am încercat să reducem, să limităm, copiii noștri sunt foarte deștepți – așa, ca un fapt divers – și vor găsi soluții.

Dar să zicem că, prin inițiativa părinților, a organizațiilor, a ONG-urilor, prin consiliile de elevi, de studenți, s-ar crea anumite activități, tabere, vacanțe, activități de grup în care să se producă două elemente, două evenimente, două situații care trebuie bifate: unu, ei să relaționeze și doi, să le dea acea chestiune de sens și emoție pe care o primesc în online.”