• NLP a analizat impactul cognitiv al folosirii A.I. în scrierea de eseuri academice.
  • Grupul asistat de LLM a arătat cel mai scăzut nivel de implicare cognitivă.
  • Studiu: Folosirea frecventă a LLM-urilor poate slăbi abilitățile de gândire și învățare.

Pe măsură ce instrumente precum ChatGPT devin tot mai prezente în viața de zi cu zi, inclusiv în educație, apar întrebări despre cum ne influențează ele gândirea sau educația. Un nou studiu arată ce efect are inteligența artificială asupra creierului și cât de mult ne mai implicăm mental când scriem cu ajutorul A.I..

Care sunt rezultatele cercetării?

Cu adoptarea largă a modelelor lingvistice precum ChatGPT, apar întrebări despre impactul lor asupra învățării. Acest studiu a analizat costul cognitiv al folosirii unui LLM în scrierea de eseuri în context educațional. Participanții au fost împărțiți în trei grupuri: unii au folosit ChatGPT, alții un motor de căutare, iar un al treilea grup s-a bazat doar pe propriul creier.

Într-o sesiune finală, grupurile au făcut schimb de metode. În total, 54 de participanți au fost implicați, dintre care 18 au completat toate sesiunile. Folosind analiza NLP, interviuri, evaluare umană și A.I., studiul a arătat că nivelul de activitate cerebrală scade pe măsură ce crește suportul extern.

Recomandări

VIAȚĂ VEȘNICĂ ÎN CLOUD
YOUTUBE ELIMINĂ DEEPFAKE LA CERERE
ȘTIINȚA PRINDE ARIPI

Grupul „Brain-only” a avut cea mai intensă conectivitate neurală, urmat de cel cu motor de căutare, iar grupul ChatGPT a prezentat cel mai scăzut angajament cognitiv. Participanții care au trecut de la LLM la scris fără ajutor au avut dificultăți, în timp ce…cei care au trecut de la scris fără ajutor la LLM au arătat reactivări ale zonelor de procesare vizuală.

În plus, grupul LLM și-a amintit cel mai puțin din propriile eseuri și a declarat cel mai scăzut sentiment de „proprietate” asupra textelor. Rezultatele sugerează că, deși LLM-urile oferă beneficii pe termen scurt, pot reduce implicarea cognitivă și capacitatea de învățare pe termen lung. Studiul e preliminar, are limitări, și urmează a fi extins cu mai mulți participanți și metode complementare precum fMRI.